Oliva och sömn

Det här med sömn och små barn....
 
Vi har haft en väldigt bra start med Olivia gällandes hennes sömn.. Hon har sedan hon föddes sovit väldigt bra.
Rutinen såg ut som så att hon vaknade vid 9 på morgonen, tog en liten tupplur vid 10 - 10:30. Sen var hon vaken till ungefär 12-13 tiden. Där somnade hon och sov i ungefär 4 timmar, plus minut en timma..
Sedan somnade hon igen vid 19 tiden och sov i kanske 30 minuter, och sen somnade hon vid 23-tiden inför natten.
Vaknade en till två gånger per natt och åt. Somnat om snabbt efter amningen..
 
Men nu...
 
... tror ni kanske att det är sämre?! Men icke...
 
Olivia vaknar nu vid 9-9:30 (ibland får man väcka henne). Slumrar till en 15-20 minuter på förmiddagen vid 11-tiden. Är vaken i princip hela dagen, ibland slumrar hon i bilen om vi är ute och åker, men vaknar när vi kommer fram. Är rätt grinig på kvällarna för att hon såklart är så sjukt trött. Men om hon somnar vid 20-21 tiden och sover fram till ungefär 5-6 tiden på morgonen och äter. Det är alltså så som du precis läste att hon sover HELA natten utan att äta. Ibland vaknar hon någon gång mellan 3 - 5, men det är sällan. Hon somnar om lätt efter amningen på natten också. Efter att hon annars äter vid 5-6 tiden så somnar hon om igen och sover till 9-9:30 tiden :)
 
Jag vet inte vad som är "bäst"... Visst är det underbart att hon sover hela natten, men jag är ju ändå vaken varje natt någon gång mellan 3 -5 för att se om hon vill äta, och vill hon inte det, så kollar jag iaf så att hon andas. (Något jag har fått för mig att jag måste kolla varje natt).
 
Alternativ 1 är ju att sova några timmar på dagen, vara glad hela dagen, äta en gång på natten
Alternativ 2 är att vara vaken hela dagen, grinig på kvällen, men sova hela natten...
 
Visst är det jätte bra med sammanhållen sömn...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0