Känsliga läsare varnas!!!

 
Jag har så svårt för gravida kvinnor som bara gnäller över sina graviditeter. "Det är tungt", "Aj det gör ont", "Åh jag har ditten och jag har datten".
Det är just DÄRFÖR jag kommer välja att lägga ut bilder på hur jag faktiskt ser ut just nu! För att jag vill att ni ska se att det faktiskt är "på riktigt" och inte bara ett jäkla gnäll...  
 
Jag har inte velat vara en gnällig höggravid kvinna. Men denna klådan är något utan dess like...
 
När jag var på hudmottagningen i häromdan fick jag diagnosen PUPPP.Det står för Pruritic Urticarial Papules and Plaques of Pregnancy.
Detta är en allergilikande klåda som yttrar sig genom att ge bristningar på magen väldigt fort, i dessa bristningarna uppstår det små röda "prickar" som sedan liknar nässelutslag. Sedan sprider sig dessa utslagen på kroppen, oftast till armar och ben. Det finns liksom inga risker för fostret om mamman har PUPPP, men är ett väldigt jobbigt tillstånd för mamman.
PUPPP drabbar ungefär 1 av 300 gravida kvinnor. Jag är alltså UNIK:)
 
När min mage började sjunka fick jag några små bristningar på sidan av magen, men helt plötsligt sa det bara PANG så hade jag massa röda bristningar på magen med utslag i, som kliade något sjuuuukt.
 
Nu har dessa utslagen spridit sig över hela min kropp... Kan väl egentligen säga att jag har nästan överallt...
Magen, benen, rumpan, anklarna, armarna, händerna, fingrarna. Än så länge har mitt ansikte klarat sig! Jag hoppas att det förblir så!
 
På vissa ställen på kroppen så är liksom huden lila/blå/röd... Huden är väldigt hård och stel på vissa ställen. Om man jobbar inom vården så kan man likna mina ben med en tants ben som har både hjärtsvikt och diabetes, och käkar kortison.
 
Som sagt... Jag varnar er!!! Och föresten! På bilderna har jag precis tagit deodorant, så nej det är inte svett :)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jonna c

Älskling du är en sån kämpe!!!!!!

2014-10-18 @ 20:51:02
Postat av: Mamma

Du är verkligen inte gnällig och du är unik men det beror inte på utslagen, du har haft sån himla otur som råkat ut för det här så här i slutet på en annars så bra graviditet. Nu håller vi alla tummar för att du snart slipper det här

2014-10-19 @ 10:44:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0