Frågor och svar

Här kommer lite frågor och svar om min graviditet hittills
 
Hur gamla är ni? Jag är 26 år gammal, Johannes är 33 år gammal
 
Vad fick dig att ana att du var gravid? Jag och Michelle hade varit i Halmstad en helg och tävlat i crossfit, hade mensvärk hela helgen utan resultat. På måndagen efter hade jag väldigt ont i mina bröst. På tisdagen köpte jag graviditetstester som då var positiva.
 
Hur många tester gjorde du? 18 stycken. 5 stycken på tisdagen, 13 stycken på onsdagen... "Tänk om det inte är sant", "Tänk om det är "spöksträck" och inte stämmer".
På tisdagen gjorde jag 5 tester, på onsdagen gjorde jag 13 tester till. På onsdagkväll fick jag för mig att "Ne, jag är nog inte gravid". Sa till Johannes att jag var tvungen att åka till Ica (klockan var typ 20:30) och köpa vaniljpulver. "Men måste du köpa det ikväll?" "Ja, jag måste ha det i min yoghurt imorgon".. Åkte ner till ICA, sprang in på apoteket och köpte ett gravtest som visar hur länge sedan man blev "befruktad" och i text "Gravid/EJ gravid". Vilket jag tänkte, då kan jag ju inte se fel. På ICA fanns det inget vaniljpulver, jag kunde ju inte komma hem tomhänt, så jag köpte en loka istället... Hahaha, väldigt viktigt sådär på kvällen.
Sprang in på toaletten och gjorde testet och visst stod det "Gravid"...
 
 
 
Var det planerat? Ja, det var det
 
Hur reagerade du när du såg att det var positivt? Jag satte mig ner på golvet i badrummet och bara tittade på testerna, skrattade och pratade högt med mig själv (var ensam hemma) och sa "ska jag bli mamma??" Haha
 
Vilken vecka var du i då? Tror det var v 6.
 
Hur berättade du det för Johannes? På onsdagen efter att jag gjorde det sista testet fick han en liten lapp där han fick ett ställe i huset som han skulle gå till och läsa på nästa lapp osv, tills han slutligen hittade ett paket. I paketet var det en bok som heter "Att bli pappa" och på den satt det en lapp där det var ett STORT hjärta + STORT hjärta = ett litet hjärta.
 
Tog det lång tid innan du blev gravid? Ne, det gjorde det inte.
 
Har du varit orolig för missfall? Ne, egentligen inte, men tanken har alltid funnits där
 
Vem i er närhet fick reda på nyheten först? Det var min syster och hennes sambo. Jag och Johannes skulle hem till dom på söndagen, för att hämta upp Erlendur för att vi skulle åka och träna ihop. Då satt Michelle vid datorn vid matsalsbordet och Erlendur gick runt och fixade sig (som aldrig är klar när man har bestämt en tid) och jag satte mig på en stol i ett hörn (lät mobbat) och Johannes hängde på en stol. Sen när Erlendur ställde sig vid bordet så sa jag "Vill ni höra något roligt? Thelma ska få en kusin".. Tystnaden uppstod... Michelle tittar på mig med stora ögon och säger "va???" och Erlendur säger "Vem då?", varav Michelle säger igen "Är du gravid?" :)
Dock fick jag dagen innan berätta nyheten för några på jobbet, då vi arbetar med cytostatika/cellgifter vilket man inte får hantera när man är gravid.
 
Hur gick ni ut med det officiellt? Eftersom att jag och Johannes fyller år med en veckas mellanrum, så tog vi tillfälle till akt att berätta det på vårt gemensamma kalas som vi hade i slutet av mars. Var då i v 13. Michelle, Erlendur och Thelma hade köpt en present som kunde vara "avslöjande", vilket hon hade "förvarnat" mig för så vi sparade deras present till sist. Jag skakade av nervositet när jag skulle öppna presenten. När jag öppnade den så var det ett presentkort på Babyproffsen och två små bodys (min gamla och Michelles gamla), och då sa jag med en skakig röst "Som ni förstår så ska vi bli föräldrar"... Men HERREGUD va nervös jag var! Ingen hade ju hunnit se vad det var i presenten innan jag sa det.. Haha!! Men det blev ett jubel, folk grät och jag skakade och svettades mest... :)
Dock var det några personer som inte kunde medverka på kalaset. Så innan kalaset ringde vi svärmor som satt på ett tåg, Thomas (svåger) i USA och David (svåger) i Bygdeå, utanför Umeå och berättade nyheten...
 
Har du eller har du haft några cravings? Njaaa.. Jag åt mycket tomater ett tag, men inget annat vad varken jag eller sambon kan komma på.
 
Har du eller har du haft några gravidkrämpor? Har haft en väldigt bra graviditet. Hade lite illamående i en vecka eller två i början, men inga problem. Liiite myrkrypningar i benen, men hanterbart oftast. Ont i ryggen, men det har blivit bättre :) Halsbränna som hjälper direkt med en eller två Novaluzid, så inget större problem. Alla mina "krämpor" har gått att hantera bra och har inte varit några större problem. Det största och jobbigaste problemet jag har haft är att jag har fått en sån HEMSK hy.... Ser ut som en finnig tonåring.. Urrghh... Men det blir bättre.. "Måste" sminka mig om jag ska gå utanför dörren :/
 
Känner du dig redo att bli mamma? Kan man bli det? :)
 
Har ni planerat några namn? 12 tjejnamn, 11 pojknamn....
 
När är det beräknat att bebisen ska komma? 10 Oktober.
 
Är du rädd för förlossningen? Icke!!!  Superladdad!
 
Hur tror du förlossningen kommer att upplevas? Häftig och vääääldigt smärtsam :)
 

Kommentarer
Postat av: Jonna

❤️❤️❤️

2014-09-05 @ 22:07:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0