Vimmerbyloppet!

Äntligen ska jag försöka få ihop ett litet inlägg om Vimmerbyloppet!
 
Detta var ju ett av mina mål i år! Springa 5 km på tiden UNDER 30 minuter.
 
Dagen startade med att jag och Michelle tog bilen och styrde mot VIMMERBY. På vägen ner (upp?) så stannade vi på A6 och kikade lite. Fick med mig lite där ifrån :)
Sedan åkte vi till stugbyn där vi skulle bo och dumpade av alla våra saker.
 
Min plan:
Jag hade egentligen ingen sådär strukturerad plan att hålla ett visst tempo, det enda var att jag skulle hålla UNDER 6:00 min/km tempo.
 
På plats:
Jag har alltid svårt att värma upp inför ett lopp. Men jag gick en liten promenad och kände lite på vimmerbyluften! :) Stretschade lite vader för sakens skull. Helt ärligt så vet jag inte om jag hade orkat värma upp, det var ju ungefär 22 grader varmt ute, så jag blev varm ändå!
 
Starten:
Loppet var ju med chip så jag tänkte att jag ställer mig långt bak, låter alla snabba springa iväg så springer jag sen. Tiden startar ju först när jag passerar "chipstället". Men icke... Det var gemensam start kl 19:00, både för 5- resp 10 km, så starttiden var 19:00 för alla.. Jaja, det handlade kanske om sisådär 4-5 sekunder. Tur att jag inte var där för att vinna hela loppet :) hahahah
I alla fall, starten gick och jag lunkade iväg. Jag kände ingen press över att en del sprang om mig, utan jag tänkte att jag ska ta det helt i min egna takt och min egna förmåga.
 
Loppet:
Det var en relativt tung bana. Sega men inte så branta backar, sedan sprang man mycket genom bostadsområden, där folk stod i sina trädgårdar och hejade på. Väldigt mysigt faktiskt. Kilometer nr 3, då sprang man i en sån idyll. Det var precis som att springa i en Emilfilm, eller i en Bullerbyfilm. Superfint! Stannade och drack en klunk vatten efter 3 kilometer, var ju helt torr i halsen, jätte jobbigt ju!
Vid "normal" temperatur ute hade jag nog inte stannat och dricka, men det var ju så fruktansvärt varmt.
 
Sista 500 m:
Fy bövelen va tung den var. Ett tag kändes hjärnan och huvudet helt bortdomnat och jag trodde helt seriöst ett tag att jag skulle svimma mitt i löpningen. Så jag tog några extra djupa andetag för att verkligen syresätta blodet i kroppen, då blev det bättre och jag kunde trycka på det sista.
 
Resultatet:
Jag kom i mål på tiden: 28:06 min (28:09 min enl chip)
SUPERNÖJD!!!!!!!!!
 
Kilometer för kilometer:
1) 5:34 min/km
2) 5:35 min/km
3) 5:45 min/km
4) 5:40 min/km
5) 5:31 min/km
 
Snitt: 5:37 min/km
 
Måste säga att jag tycker att jag ändå höll ett jämnt tempo igenom hela loppet. Jag brukar ha en svacka omkring 2-3 km. Det är tredje kilometern som är långsammast. Men jag är fasiken GRYM!!!!
 
Med denna tiden kom jag på plats 22 av 45, vilket ändå är på den övre halvan :)
 
 
Michelle tog hem segern med BRAVUR i damklassen på 10 km! Hon fick tiden 39:15, vilket är en grym prestation. Deras sista 5 km var bra mycket tyngre än de 5 första.
Hon hade kommit femma om hon hade tävlat i herrklassen vilket också är grymt. Inte nog med detta, hon vann även spurtpriset OCH på sin numemrlapp, så hon kammade hem jätte mycket priser...
När hon vann i sin klass fick hon välja två priser, då är hon så rackarns snäll så hon väljer ett par träningstights som är så sjuuukt snygga... Vem ger hon dom till??! Jo mig!!!
Ni fattar inte vad glad jag blev!!! Hon är ju bara för bra!

Kommentarer
Postat av: Jonna c

Du är grym älskling!

2015-06-12 @ 12:29:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0