Thelma <3

I måndags var jag, Olivia och Thelma en sväng förbi kyrkogården.
 
Thelma har väldigt bra koll på saker och ting. Hon har stenkoll på att farmor och farfar var sjuka, så därför är dom i himmeln, och morfar krockade med bilen och därför är han också i himmeln.
Hon pratar ofta om dom och säger ofta "Jag gillar morfar", "Jag gillar farmor" osv... "
 
Och ibland tänker man att Thelma är äldre än vad hon är. Så när vi var på kyrkogården i måndags (första gången hon var där enligt henne) så hade hon köpt en blomma som hon skulle lägga där och jag hade med ett ljus som vi tände. (Vi hade för övrigt haft en diskussion på förmiddagen att man måste släcka alla ljus när man inte är hemma).
 
Men så undrade hon:
"NÄR kommer morfar?"
"öhh, alltså... Morfar kommer ju inte hit. Morfar är ju himmeln".
(Det var då jag förstod att Thelma nog tänker att himmeln är en fysisk plats precis som "boxen", "dagis", "hemma" osv... )
Sen undrade hon vart morfar var någonstans och varför det var en sten i marken.
Pedagogisk sagt av mig säger jag:
"Morfar ligger i jorden under stenen" Hmmm... pedagogiskt sagt Jennifer.... hahahahhaha...
Varav på Thelma säger
"öhh okej, varför?"
"Joo såhär är det... (funderar riktigt mycket på hur jag ska förklara detta...) När människor men även djur dör, så grävs man ner i jorden (åhh Jennifer du är sååå pedagogisk just nu).... (Kommer på en bra idé) Men sen vet du... Då kommer man till himmeln..." (Phuuu)
"Ahhaa.... Men kolla Moster... Jag hittade en till (en till gravsten)... och en till... osv.. " Helt lyrisk är hon när hon hittar alla stenarna. Lite som en som hittar gamla rester av dinosaurier...
 
Efter en stund undrar hon vad det står på stenen...
"Jo det står Jörg Schnellbacher, och att han var född 1956, och att han dog 1994"
"Vad står det på den stenen?"
"Det står ??? ???, och var född ???? och dog ????"
 
Sen satte vi oss i bilen för att åka hem...
"Men moster.... När är jag född?"
"Du är född 2011"
"Och du då?"
"1988"
"När är Olivia född då?"
"2014"
"När dog hon då?"
"Men Olivia är ju inte död... "
"Nehe"
Det var där och då jag förstod att det här med döden var lite för komplex för henne ännu. Men det kommer.. :) Det är i alla fall väldigt intressant att prata med Thelma om saker och ting ibland, för hon frågar så mycket och har ändå en väldigt bra koll på saker och ting. Hon har i alla fall koll på att dom är i himmeln.
 
När vi sedan åkte därifrån utbrast Thelma
"Men moster. Vi kan inte åka för vi har inte släckt ljuset"
"Men det gör inget Thelma när det är här på kyrkogården. För nu ser morfar ljuset ifrån himlen så han har koll på det, så det inte börjar brinna"  (Äntligen lite mer pedagogisk)
"Aha" säger Thelma med lite lugnare röst..
 
 
Ursäkta röran vid graven.. Ska dit och göra det vårfint snart :)
 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0